Minister van Onderwijs onder de indruk van leerlingen en scholen in Bergen
Op uitnodiging van het college van B&W kwam demissionair minister van Onderwijs, Mariëlle Paul, maandag 20 november naar Bergen. Samen met wethouder Marco Wiesehahn-Vrijman en burgemeester Lars Voskuil bezocht zij de Berger Scholengemeenschap en Adriaan Roland Holstschool.
Wethouder Wiesehahn kijkt terug op een mooie ochtend. Hij vindt het heel waardevol dat de minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs naar Bergen is gekomen en in gesprek is gegaan met docenten en leerlingen. De gemeente Bergen heeft met het bezoek aandacht gevraagd voor de mentale gezondheid van jongeren en meer ruimte voor inclusiviteit.
Lesmethodiek op de BSG
Op de Berger Scholengemeenschap (BSG) ging de minister in gesprek met rector Reinoud Buijs, leerlingen Isis en Freek en verschillende docenten. Ze werd ondergedompeld in de lesmethodiek van de BSG en luisterde naar de verhalen van de naweeën van corona, die jongeren nog steeds ervaren. Ook de robot, die door docenten wordt ingezet als een leerling langdurig niet naar school kan, was een interessant onderwerp. Via de robot kan een leerling de lessen volgen en naar zijn klasgenoten kijken. Zo kan een leerling alle lessen volgen, veilig vanuit huis.
De BSG deed ook een oproep richting de minister voor inclusief onderwijs in het voorgezet onderwijs. Bij het primair onderwijs wordt dit al ingezet, zoals bij de Adriaan Roland Holstschool. Hoe mooi zou het zijn als dit ook doorgetrokken kan worden naar het voortgezet onderwijs?


Samen naar school klas op de Adriaan Roland Holstschool
De volgende stop was bij de Adriaan Roland Holstschool en het ontvangst daar was rode loper waardig. Onder veel gejuich en een hoop highfives werden de minister, wethouder en burgemeester onthaald. Directeur Constanze Kappelmann presenteerde hier de Samen naar School klas, waar ze kinderen met verschillende beperkingen en uiteenlopende zorgvragen verwelkomen. Dit doen ze met 2 leerkrachten en 2 kindbegeleiders van Esdégé Reigersdaal. Een unieke samenwerking tussen zorg, onderwijs en de gemeente. De minister was niet alleen onder de indruk van deze vorm van inclusie, maar ook van de leerlingen uit de Samen naar School klas, die ze in hun klas aan het werk zag.

