Glasvezel netwerk

De gemeente wil snel internet voor iedereen. We hebben daarom aan Open Dutch Fiber (voorheen E-Fiber) vergunning gegeven voor de aanleg en beheer van een glasvezelnetwerk in alle woonkernen.

Momenteel biedt Open Dutch Fiber (ODF) aan om gratis en zonder verplichtingen de aansluiting te maken vanaf de hoofdkabel naar uw woning (‘huisaansluiting’). Daarvoor komen vertegenwoordigers van Open Dutch Fiber bij u aan de deur.

Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten om de samenwerking met Open Dutch Fiber voort te zetten en dus de uitrol van aansluitingen door Open Dutch Fiber doorgaat in 2024.

De gemeente houdt toezicht op de werkzaamheden om de kwaliteit en veiligheid te waarborgen en om ervoor te zorgen dat de openbare ruimte na afloop netjes wordt hersteld.

Snel en betrouwbaar internet

Steeds meer diensten zijn online, ook die van de gemeente. Daarnaast is snel internet belangrijk voor thuiswerken of bijvoorbeeld online films kijken. Door glasvezel kunnen inwoners en ondernemers diensten afnemen via een snelle en stabiele verbinding.

Belangrijkste voordelen van glasvezel:

  • Meer bandbreedte, meer capaciteit.
  • Upload snelheid even groot als download snelheid.
  • Stabiel internet: minder last van storingen vergeleken met koperkabels door bijvoorbeeld warmte. 
  • Zuiniger in gebruik door licht in plaats van elektriciteit.
  • Open netwerk, vaak meerdere aanbieders op een netwerk.

Wat de aanleg voor u betekent

Aansluiten op een glasvezelnetwerk is niet verplicht. U maakt zelf een keuze.

  • De kabelaanleg en -aansluiting gebeurt door Open Dutch Fiber; de aansluiting op internetdiensten gebeurt door een ‘provider’. In beide gevallen gebeurt dat dus niet door of via de gemeente; u heeft daarvoor rechtstreeks contact met Open Dutch Fiber en (een van de) providers. 
  • Open Dutch Fiber biedt aan om binnenkort kosteloos en zonder verplichtingen de aansluiting te maken vanaf de hoofdkabel naar uw huis (‘huisaansluiting’). Dit beslist u zelf en regelt u rechtstreeks met Open Dutch Fiber. De huisaansluiting moet niet alleen door de voortuin, maar ook in huis naar de meterkast worden aangelegd. Om daarvoor een afspraak te kunnen maken, neemt de medewerker van Open Dutch Fiber een aantal contactgegevens van u op. 
  • Wilt u vervolgens internetdiensten via het glasvezelnetwerk gaan gebruiken? Ook dat beslist u zelf. Kiest u daarvoor, dan moet u daarvoor nog een abonnement afsluiten bij een provider. Dat regelt u rechtstreeks met de provider. 

In beide gevallen heeft de gemeente daar geen rol in. 

Let op: zonder een huisaansluiting kunt u geen gebruik maken van de diensten van een provider.

Ondergrondse kabels

Om alle panden (circa 19.000) in onze gemeente aan te sluiten is er meer dan 200 kilometer kabels de grond in gegaan. Daarvoor moesten de stoepen open, ook bij u in de buurt. 
Voor de huisaansluiting moet de stoep opnieuw open. Dit gaat in de meeste gevallen om slechts 1m2 straatwerk per keer.  

Rol van de gemeente

Als een partij zich bij de gemeente meldt, kan de gemeente deze partij niet weigeren. Aanleg van een glasvezelnetwerk gebeurt door commerciële partijen in een vrije markt. In de Telecommunicatiewet is deze gedoogplicht voor gemeenten geregeld.

Wel kan de gemeente aangeven wat de wensen, voorschriften en eisen zijn voor de aanleg en uitvoering.

Aanleggen van een internetverbinding is geen nutsvoorziening. Nutsbeheerders voor water, gas en elektriciteit worden bij wet aangewezen door de overheid. Dit geldt niet voor telecommunicatie-aanbieders. 

Klachten ? Meld ze!

De gemeente streeft ernaar om de uitrol van het glasvezelnetwerk zo soepel en transparant mogelijk te laten verlopen. Wij begrijpen dat er soms vragen of klachten ontstaan over de communicatie en werkwijze van de glasvezelexploitanten.

Vertegenwoordigers van Open Dutch Fiber kunnen bij u langskomen met de vraag of u interesse heeft voor de gratis huisaansluiting. Zij moeten zich daarbij houden aan alle privacyregels en omgangsnormen. Gebeurt dat niet? Bent of voelt u zich misleid door Open Dutch Fiber of andere betrokken partijen? Meld u dat dan bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De ACM is de instantie die toezicht houdt op consumentenbescherming en kan optreden bij misleidende handelspraktijken.

Klacht indienen bij ACM

  • Verzamel bewijsmateriaal: Noteer belangrijke details zoals datum en namen van vertegenwoordigers. Bewaar eventuele schriftelijke communicatie.
  • Dien uw klacht in bij ACM(Verwijst naar een externe website). Op de website van ACM vindt u ook meer informatie over de procedure en de vervolgstappen.
  • Informeer de gemeente: Laat ons ook weten dat u bij ACM een klacht heeft ingediend via info@bergen-nh.nl(Verwijst naar een e-mailadres). Dan zijn wij op de hoogte van problemen en kunnen proberen bij te dragen aan een oplossing.