Buurtbemiddeling
Buurtbemiddeling helpt buren hun burenruzie, irritaties, overlast of geschillen op te lossen. Buurtbemiddeling biedt gratis hulp met advies, coaching of via bemiddeling.
Buurtbemiddeling kan in bijna alle situaties helpen om problemen tussen buren bespreekbaar te maken. De bemiddelaars luisteren naar uw verhaal en dat van uw buren. Zij geven geen oordeel en zijn onpartijdig. Alle informatie blijft vertrouwelijk.
Buurtbemiddeling inschakelen
- Neem contact op met buurtbemiddeling en leg uit wat er speelt.
- Als zij kunnen bemiddelen in uw situatie, maken 2 bemiddelaars een afspraak voor een gesprek bij u thuis. De vrijwillige bemiddelaars zijn getraind en hebben ervaring opgedaan.
- Op uw verzoek gaan de bemiddelaars in gesprek met de buren om hun kant van het verhaal te horen.
- Als u en uw buren daarmee instemmen, maken de bemiddelaars een afspraak voor een gesprek op neutraal terrein. De bemiddelaars zorgen ervoor dat het gesprek goed verloopt. Samen werkt u toe naar aanvaardbare afspraken.
Na een paar weken nemen de bemiddelaars contact op met beide buren om te vragen hoe de situatie is.
Contactgegevens buurtbemiddeling
Meer informatie over buurtbemiddeling vindt u op de bemiddelingskamer.
Contactpersonen zijn: Nathalie Peters, Shirley Rolfes, Marije Koopmans, Annouschka Sloot en Monique Kleijnen.
Buurtbemiddeling in bijna alle situaties
Buurtbemiddeling is in bijna alle situaties mogelijk: bij beginnende burenruzies, maar ook als de problemen er al langer zijn. Bij geluidsoverlast, parkeren, problemen over de buitenruimte of de tuin, pesten, roddelen, intimidatie, overlast van huisdieren, spelende kinderen, gluren, camera’s, geen rekening houden met recht van overpad, rommel, stank en nog veel meer.
Wacht niet te lang als u problemen ervaart. Spreek uw buren zo snel mogelijk aan met uw klacht. Komt u er niet uit dan kunt u contact opnemen met buurtbemiddeling.
Geen buurtbemiddeling
Soms is buurtbemiddeling niet mogelijk: bij alcohol- of drugsverslaving, lopende juridische procedures, strafbare feiten, conflict tussen inwoner en een bedrijf en conflicten tussen familieleden.
Voor deze problemen kunt u contact opnemen met het Sociaal Team of vragen naar Rene Munsterman via 072 888 00 00.
Als buurtbemiddeling of hulp door het Sociaal Team geen resultaat oplevert, dan kunt u nog het volgende doen:
- Mediation inschakelen. De afspraken van mediation zijn juridisch bindend; adressen van mediators vindt u op internet.
- Of u kunt juridisch traject volgen via een civiele procedure.
Overlast melden: algemene telefoonnummers
Het helpt als buurtbewoners en ondernemers de overlastgevers aanspreken op hun gedrag. Is dit niet mogelijk, of voelt u zich hier niet prettig bij, bel dan:
- politie: 0900 - 88 44
- in noodgevallen altijd: 1 1 2
Overlast van jeugd
Overlast van jeugd meldt u bij een van de jongerenwerkers van de gemeente:
- Coördinator jongerenwerk: Nico Mudde 06 535 323 58 of n.mudde@welzijnbergen.nl
- Bergen: Maikel Groet06 125 650 09 of m.groet@welzijnbergen.nl
- Egmonden: Rik Wijnker 06 573 794 97 of r.wijnker@welzijnbergen.nl
- Schoorl: Sylvia Groenewegen 06 371 703 72 of s.groenewegen@welzijnbergen.nl
Contactpersoon overlast jeugd gemeente Bergen is Irene Wilm.